پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230434
لرستان؛ قطب توليد داروي کشور/ گنجينه‎‌اي از گياهان دارويي در قلب زاگرس خودنمايي مي‌‎کند
تاریخ انتشار : 1399/08/24 08:44:11
نمایش : 1596
وجود 3 واحد بزرگ داروسازي کشور در استان لرستان و همچنين گنجينه اي از گياهان دارويي سبب شده تا اين استان يکي از قطب هاي توليد دارو باشد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از سفيرافلاک، استان لرستان در بخش هاي زيادي داراي ظرفيت ها و پتانسيل هاي مختلفي است که شرايط را براي توسعه و پيشرفت مهيا کرده، آب و هواي مناسب، خاک حاصلخيز و ديگر ظرفيت ها در بخش صنعت و توليد که هر کدام در نوع خود بي نظير است توسعه لرستان را رقم مي زند.

وجود کارخانجات بزرگي مانند نساجي، صنعت پوشاک، صنعت کاشي، خودروسازي، داروسازي و لاستيک سازي از مهمترين واحدهاي توليدي هستند که در کشور برند و ممتاز بوده و هزاران نفر در اين واحدها مشغول به کار مي باشند و سالانه بخش عمده اي از اين محصولات به خارج از کشور نيز صادر مي شود.

تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، صنعت داروسازي در کشور رمقي نداشت و بخش زيادي از داروهاي مورد نياز از خارج وارد کشور مي شد اما بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران و فراهم شدن شرايط براي پيشرفت و توسعه، جوانان به ميدان آمدند و در ميدان علمي موفقيت هاي بي شماري را رقم زدند.

رشد و پيشرفت در بخش علمي به سرعت در حال افزايش است به طوري که پيشرفت هاي علمي هم اکنون با چند دهه پيش اصلا قابل قياس نيست و نشان مي دهد که سرعت پيشرفت علمي در اين کشور بسيار افزايش يافته است.

۹۶ درصد داروهاي کشور در داخل توليد مي شود

اين در حاليست که امروز در صنعت داروسازي، ايران جزء ۱۰ کشور برتر دنيا قرار دارد و بيش از ۹۶ درصد داروهاي مورد نياز کشور، در داخل توليد مي شود.

در کشور بيش از ۱۵۰ شرکت دارويي فعال هستند و نخبگان ايراني و داروسازان در اين شرکت ها تلاش هاي فراواني را براي توليد داروي داخلي انجام مي دهند و سالانه تعداد زيادي از داروهاي جديد که تاکنون وارد مي شدند، در کشور توليد و رونمايي مي شود.

در حالي که داروها با سلامتي انسان ارتباط دارند، دشمنان کينه و خشم خود را اين بار براي بيماران خاص نشانه گرفته اند و در پي تحريم داروهاي مورد نياز هستند و اين دارو را به روي بيماران خاص تحريم کرده اند.

تحريم داروهاي بيماران خاص

اگرچه اين کار نهايت دشمني آنها را اثبات مي کند، اما در داخل کشور بسياري از داروسازان در تلاش هستند تا بتوانند داروهاي مورد نياز اين بيماران را در داخل تهيه کنند.

جوانان نخبه ايراني تاکنون نشان داده اند که در همه عرصه ها بر سکوي افتخار ايستاده اند و در بخش دارويي نيز ترقي و موفقيت را دنبال مي کنند.

اما در استان لرستان، چندين واحد بزرگ دارو سازي وجود دارند که حجم قابل توجهي از داروهاي مورد نياز انساني و دامي را در کشور توليد و برخي از اين توليدات به خارج از کشور نيز صادر مي شود.

صنايع داروسازي لرستان و توليد ۵۰۰ قلم دارو

بيش از ۵۰۰ قلم دارو در واحدهاي داروسازي استان توليد مي شود، در شرکت داروسازي اکسير که در شهرستان بروجرد واقع شده است بيش از ۱۸۶ قلم دارو در اين واحد توليد مي شود و برخي از محصولات اين واحد به کشورهاي ديگر صادر مي گردد.

اين در حاليست که ۹۸ درصد ويال انسولين کشور در اين واحد داروسازي توليد مي شود و در اين زمينه ممتاز است.

در داروسازي زاگرس فرامد بيش از ۳۰ درصد داروهاي مورد نياز دامي در اين واحد توليد مي شود و طرح توسعه در اين واحد ها کمک شاياني به اشتغال و اقتصاد دارد.

در شرکت داروساز باير افلاک بالغ بر ۵۷ قلم داروي دامي توليد مي شود و با راه اندازي فاز انساني توليد دارو، اين کارخانه به يکي از صنايع بزرگ داروسازي خاورميانه تبديل مي شود.

۳ واحد بزرگ داروسازي کشور در لرستان

محمدي معاون صمت لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفيرافلاک اظهار داشت: در استان لرستان سه واحد بزرگ داروسازي وجود دارد که حجم سرمايه گذاري اين واحدها مبلغي بالغ بر ۱۳ هزار و ۱۰۰ ميليارد تومان بوده است.

وي افزود: در اين واحدهاي داروسازي هزار و ۲۸۵ نفر مشغول به کار هستند و حجم صادرات اين واحدها سالانه حدود ۷۶ ميليارد تومان است.

معاون صمت لرستان گفت: با توجه به حجم اشتغال، صادرات و سرمايه گذاري ها در صنعت داروسازي، اين سه واحد جزء واحدهاي بزرگ داروسازي کشور محسوب مي شوند که شامل داروسازي اکسير، زاگرس فارمد و باير افلاک است.

محمدي عنوان کرد: ۹۵ درصد واحدهاي داروسازي متوسط و کوچک و ۵ درصد واحدهاي بزرگ هستند که در استان لرستان اين واحدهاي بزرگ ظرفيتي مهم در داروسازي کشور محسوب مي شوند.

وي بيان کرد: هر يک از اين واحدها تعداد قابل توجهي دارو توليد مي کنند و لرستان از جمله استان هاي توانمند در توليد دارو است.

معاون صنايع لرستان اظهار داشت: باير افلاک از جمله واحدهاي داروسازي است که تاکنون در فاز توليد داروي دامي فعاليت داشته و فاز توليد داروي انساني اين واحد ۸۵ درصد پيشرفت دارد و با راه اندازي اين واحد نقش مهمي در توليد دارو دارد.

ضرورت اجراي طرح توسعه در صنعت داروسازي

محمدي با اشاره به طرح توسعه واحدهاي داروسازي کشور افزود: طرح توسعه اين واحدها در دستور کار است و مي توانند در توسعه، توليد و اشتغال نقش مهمي داشته باشند.

وي گفت: افزايش حجم صادرات و توليد در اين واحد سبب مي شود تا اين استان يکي از استان هاي قطب توليد دارو در کشور باشد.

از سوي ديگر استان لرستان از نظر تنوع اقليمي يکي از نقاط کمياب کشور محسوب مي‌شود که همين امر سبب تنوع گياهان دارويي استان شده است به طوري که مطابق برخي آمارها بيش از ۱۲۰ گونه گياهي با خواص دارويي فراوان در استان لرستان شناخته شده است.

توليد ۱۴ هزار تن گياه دارويي در لرستان

اسفنديار حسني مقدم رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان با بيان اينکه تاکنون حدود سه هزار هکتار انواع گياه دارويي در لرستان کشت شده است، اظهار داشت: بيش از ۱۴ هزار تن از اين سطح محصول برداشت مي‌شود.

وي افزود: سازمان جهاد کشاورزي استان لرستان در حال تدوين برنامه‌اي است که طي پنج سال حداقل ۱۰ هزار هکتار گياه دارويي در لرستان کشت شود.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي لرستان عنوان کرد: بخشي از اين ۱۰ هزار هکتار در اراضي منابع ملي، شيب دار و طرح‌هاي مرتع داري قرار مي‌گيرد و بخشي ديگر نيز در اراضي زراعي مردم کشت خواهد شد. در اين راستا بخشي از هزينه‌هاي کاشت را به شکل کمک‌هاي بلاعوض و يا تسهيلات بانکي به کشاورزان کمک خواهيم داشت.

صنعت داروسازي تنها يکي از ظرفيت هاي مهم در استان لرستان است، ظرفيتي که توسعه آن مي تواند توليد افزون تر و رونق بيشتري را به دنبال داشته باشد و اگر در ساير بخش ها مانند صنعت و کشاورزي توسعه و برنامه ريزي لازم وجود داشته باشند مي توانند در پيشرفت و آباداني استان نقش بسزايي داشته باشند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html